In het seizoen 2019-2020 was ik lid van de PR & Design Committee van het Europees Jeugdparlement Nederland. Gezien mijn eerdere ervaring en vaardigheden, werd ik gevraagd om al het PR werk te doen voor Den Haag 2020, de Nationale Selectie Conferentie van dat jaar. In de zomer van 2019 begon ik met het schetsen van logo’s, en bleef ik werken aan de identiteit van de sessie, social media content en meer visuele producten.

De visuele identiteit van Den Haag 2020 is vooral gebaseerd op de Sustainable Development Goals (SDG’s). Deze staan centraal tijdens de sessie, volgens het thema van de sessie “Empowering Tomorrow: shaping Europe’s approach to the Sustainable Development Goals”. De VN communiceert deze doelen door middel van kleurrijke pictogrammen in vierkanten, die ik heb omgevormd tot een nieuwe huisstijl. Zij vormen het hoofdraster van elk ontworpen beeld: een vierkante structuurstijl. De SDG-kleuren zijn gekoppeld aan de thema’s van de werkgroepen en de vrijwilligersteams, en marineblauw dient als kleur voor de algemene sessie.

De SDG-kleuren komen ook terug in het logo van de sessie, dat rond een ander aspect van de sessie is gevormd. Aangezien het evenement plaatsvindt in Den Haag, stond de iconische ooievaar van de stad model voor het logo. In plaats van zittend op één been wordt de vogel vliegend naar de toekomst afgebeeld en bestaat hij uit meerdere, geabstraheerde, gekleurde vormen die symbool staan voor de diverse debatonderwerpen van de sessie. Om de praktische toepassing van het logo te optimaliseren heb ik een zwart/wit versie van de lijnen gemaakt, te gebruiken op gekleurde achtergronden.

Drukwerk

Den Haag 2020 was een meerdaags evenement waarvoor een aantal praktische zaken moesten worden ontworpen. Naamkaartjes en polsbandjes voor alle deelnemers om ieders verbondenheid met het evenement te belichamen. Om de afgevaardigden en de verschillende officiële teams van elkaar te onderscheiden zijn de naamkaartjes voorzien van een kleurcode, op dezelfde manier als de social media posts.

Om de identiteit van de sessie verder fysiek aanwezig te maken, werd het logo gedrukt op herbruikbare bekers (in lijn met het duurzaamheidsthema) en stickers. Sponsoren kregen hun plek op een 2 meter hoge banner.

Boekjes

In het licht van de duurzaamheid werd veel materiaal online gepubliceerd, zodat de deelnemers het vanaf hun digitale toestel konden raadplegen. Dit betekende echter niet dat de boekjes nooit gedrukt werden (zoals hiernaast te zien is), en daarom koos ik voor het standaard A4-boekjesformaat. Verschillende vrijwilligersteams leverden de teksten over de organisatorische en academische aspecten van de sessie, en ik maakte er goed en leuk leesbare boekjes van die werden gedeeld met de deelnemers.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Facebook posts

Den Haag 2020 heeft een eigen Facebookpagina met veel visuele content. Foto’s van alle activiteiten, een afscheidsvideo van de sessie en diverse speciale mediaprojecten werden tijdens of kort na de sessie gepubliceerd.

Voorafgaand aan het evenement waren er echter al heel wat beelden op de pagina geplaatst. Samen met de hoofdorganisatoren en PR-bureau Lindblom heb ik een PR-plan opgezet. We creëerden drie soorten content die helpen om mensen enthousiast te maken voor de sessie. Voor elke categorie ontwierp ik een aantal posts, allemaal in dezelfde vierkante structuurstijl. Ten eerste werden de vrijwilligers kort voorgesteld in (kleurgecodeerde) overzichten van de teams.

Vervolgens werd van elk van de vier teams één vrijwilliger persoonlijk voorgesteld in ‘Participant Portraits’. Ik benaderde meerdere vrijwilligers om hen te vragen naar hun inspiratie en motivatie om deel te nemen aan deze EJP-sessie. Ten slotte werden kort voor het begin van de sessie de locaties van de talrijke evenementen bekendgemaakt in ‘Venue Reveals’.

Ontwerpen in context

Fotografie credits gaan naar het Media Team van Den Haag 2020.